Een eiwitrijk ontbijt

Ons hele lichaam bestaat uit eiwitten. Het is dan ook essentieel dat een mens voldoende hoeveelheid eiwitten binnenkrijgt. Eiwitten zijn namelijk nodig voor de stofwisseling. Maar eiwitten blijken ook goed te zijn voor het afvallen.

Het lijkt me niet zo interessant om een heel saai verhaal te gaan vertellen over de bouw van eiwitten en functie van eiwitten in bijvoorbeeld de spijsvertering. Het is namelijk veel relevanter om juist te kijken waarom eiwitten er nou voor zorgen dat jij gaat afvallen. En waarom een eiwitrijk ontbijt je hiermee kan helpen. Wil je meer weten over verschillende ontbijtjes? Lees dan eens het artikel een koolhydraatarm ontbijt: 6 tips.

Waarom een eiwitrijk ontbijt ervoor zorgt dat jij gaat afvallen?

Ten eerste geven eiwitten je een verzadigd gevoel. Dit betekent dat jij voor een lange tijd geen honger hebt. Doordat jij genoeg eiwitten eet, zal er geen enorme piek komen in je bloedsuikerspiegel. Hierdoor grijp jij minder snel naar zoete happen en juist dit bevordert het afvalproces. Daarnaast zorgen eiwitten ervoor dat jij meer verbrandt. In eerste instantie klinkt dit raar, maar het blijkt dus dat het veel energie kost voor het lichaam om eiwitten te verteren. Doordat het lichaam harder moet werken, verbrand je meer calorieën.

Hoeveel eiwitten heeft de mens per dag dan nodig?

Veel sporters zeggen dat je ongeveer 2 gram eiwit per 1 kilogram lichaamsgewicht moet hebben. Dit blijkt soms erg moeilijk te behalen. Voor de mensen die gewoon willen afvallen zal het aantal eiwitten ongeveer 1 tot 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht. Dan zit je goed.

Nu we weten hoeveel eiwitten je nodig hebt, is nu de vraag hoe je aan deze eiwitten komt. Welke bronnen geven jou de voldoende eiwitten?

Eiwitrijke bronnen

De meest bekende eiwitrijke bron is vis. Haring, makreel, kabeljauw en zalm. Ze hebben allemaal veel eiwitten. Het nadeel ervan is dat vis over het algemeen redelijk duur is. Bovendien is er een genoeg aantal mensen die niet van vis houdt. Een goedkopere variant is kwark. Voor de mensen die willen afvallen is het dan wel de zaak om de magere kwark te kiezen. Voor ongeveer 1 à 2 euro heb je al een grote bak kwark. Kwark en vis zijn misschien wel de meest eiwitrijke bronnen. Andere bekende eiwitbronnen zijn de eieren, melk, kip en vlees.

Even terugkomend op het centrale onderwerp van deze tekst. Hoe kun je met deze goede eiwitbronnen een lekker eiwitrijk ontbijtje maken vol met eiwitten?

Goede eiwitrijke ontbijtjes

  • Een broodje met ei. Veel mensen nemen dit als ontbijt. Het ei is goed, maar het zal beter zijn als je het brood vermijdt. In brood zitten namelijk nou veel koolhydraten en deze zorgen weer voor veel calorieën. Neem dan in plaats van een broodje een rijstwafel of een cracker. En beleg deze met ei.
  • Kwark met fruit. Een goed bakje kwark (voor de afvallers MAGERE kwark!) met veel vitamines.
  • Kipfilet met bijvoorbeeld een rijstwafel of cracker. Kip is mager vlees en dit betekent dat het weinig calorieën bevat. Daarnaast bestaat kip uit veel eiwitten.

Het bericht Een eiwitrijk ontbijt verscheen eerst op Foodglossy.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s